ترجمه

1- تعریف ترجمه

تعریف ترجمه از دیر باز مورد اختلاف میان مترجمان و ترجمه شناسان بوده است در میان تعاریف مختلف، عبارت ساده‌ای متداول است که می‌‌توان به عنوان تعریفی روان از ترجمه پذیرفت. ترجمه عبارت است از برگردان متنی از زبان مبدأ به زبان مقصد بدون کوچک‌ترین افزایش یا کاهش در صورت و معنی (صفوی، 1380، ص9). این تعریف بیشتر جنبه ایده آلیستی دارد و در واقع امر امکان وقوع چنین ترجمه ‌ای تا به امروز اندک است.

البته از آن زمان که زبان شناسی به کمک فن ترجمه آمد و در حوزه ماهیت و چگونگی ترجمه تحقیقاتی انجام داد، قدمهای مثبتی در راه رسیدن به این آرمان برداشته شد. زبان شناسی ساخت صوری و معنایی زبان را از یکدیگر جدا کرد و از طریق تحلیل تقابلی5 سطوح مختلف آوایی، واژگانی و نحوی زبان را تبیین نمود (صلح‌جو، 1365) و مطالعات معنی شناسی نیز مسائلترجمه را واضح‌تر کرد و بیش از همه در مورد مساله «معادل یابی» گشایش خوبی به وجود آورد.

 تحلیل فرآیند ترجمه

در اینجا سعی بر آن است که به صورت ابتدایی و در حد نیاز فرآیند ترجمه به معنای عام کلمه را بررسی و تحلیل کنیم. هر چند تحلیل این فرآیند نیز از جمله مسائل پر اختلاف و بحث برانگیز علم ترجمه شناسی است و پرداختن کامل به آن در این مجال امکان ندارد.

برای ما سه بخش مجزا از فرآیند ترجمه شامل متن مبداء، فعالیت مترجم و متن مقصد حائز اهمیت است. براساس اصول و مبانی روش تحلیل متن جدید، متن‌ها متشکل از تعداد فراوانی واحدهای زبانی (تکواژ، واژه، گروه، بند، جمله و...) هستند که طبق یکسری فرمولها و دستورهای معین در هر زبان اعم از فرمولهای آوایی، نحوی و معنایی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا اطلاعات مورد نظر نویسنده را در درون خود (درون متن) ذخیره نمایند تا هر مخاطبی که با این فرمولها و دستورها آشنایی دارد، بتواند با مطالعه این متن، اطلاعات ذخیره شده در آن را بازیابد نکته مهم در ترجمه این است که ترجمه آن طوری انجام شود که خواننده‌ی متن مقصد، آن چیزی را بفهمد که خواننده‌ی متن مبدا می‌‌فهمد و به عبارت دقیق‌تر و علمی‌تر، متن مقصد حاوی تمام اطلاعاتی باشد که متن مبدا در خود ذخیره نموده است.

در این میان فعالیت مترجم از متن مبدا آغاز شده و به متن مقصد ختم می‌‌شود. مترجم ابتدا با استفاده از فرمول‌ها و دستورهای معین در نظام معنایی و دستوری هر زبان تلاش می‌‌کند تا متن را بفهمد. به عبارت دیگر سعی می‌‌کند تا با بازیابی اطلاعات ذخیره شده در متن، شبکه معنایی آن را برای خود ترسیم کند. به طور طبیعی این شبکه معنایی سازگار با شبکه معنایی زبان مبدا و به عبارت دقیق‌تر تکه‌ای از شبکه معنایی آن زبان است. لذا در گام دوم وی شبکه معنایی معادل با آن را در زبان مقصد ترسیم می‌‌کند و در گام نهایی آنرا مطابق فرمولها و دستورهای زبان مقصد که بر گرفته از نظام آوایی تکواژی و دستوری زبان مقصد است به صورت متن مقصد ارائه می‌‌دهد.

میزان موفقیت مترجم در این فعالیت به اموری چند مرتبط است:

1- میزان آشنایی وی به فرمولها و دستورهای زبان مبدا و توان فهم وی از متن مبدا. 
2- میزان تطابق شبکه معنایی ترسیم شده در ذهن مترجم با شبکه واقعی متن مبدا. 
3- میزان توانایی مترجم در بازسازی شبکه معنایی مذکور در زبان مقصد. 
4- میزان آشنایی مترجم با فرمولها و دستورهای زبان مقصد و توان ساختن ساختارهای زبانی در متن مقصد. 
طبق تعریف و تحلیل ارائه شده از فرآیند ترجمه ، تمام فعالیت مترجم بر روی متن متمرکز می‌‌شود و به نوعی با استفاده از روش تحلیل متن از هر دو سو (مبدا و مقصد) دست به ترجمه و برگردان می‌‌زند. بر این اساس معتقدم که مطالعات زبان شناسی بر روی متن و تحلیل متن جایگاه ویژه‌ای در مباحث ترجمه شناسی دارد، و این مقاله خود گامی است در تبیین این مطالعات در حوزه ترجمه شناسی.

اصطلاحات طراحی سایت

اصطلاحات طراحی سایت 
HTML
زمانیکه شما داخل صفحات یک وب سایت می گردید اجزای گوناگونی را می بینید که تمام آنها در یک چیز مشترک هستند و آن زبان یا کدی است که آنها را تولید می کند که این زبان HyperText Markup Language یا همان HTML می باشد. 
عکسهابافرمت gif 
بیشترین استفاده را در وب دارند و محبوبترین نوع عکس است. این نوع فرمت 256 رنگ را پشتیبانی میکند و از ویژگیهای دیگر آن animation, transparency, interlacing است . البته محبوبیت آن بیشتر برای حجم کم آن است. 
استاندارد W3C چیست؟ 
W3C یا کنسرسیوم شبکه جان گستر وب، مجمعی متشکل از 400 شرکت و سازمان است که در مورد استاندارد ها و فناوری های وب، تشریک مساعی دارند. 
استاندارد W3C ، از سوی سازمان W3C به صفحاتی داده میشود که قوانین مشخصی را رعایت کنند. با رعایت این ضوابط، اینگونه صفحات در اکثر بروزر های معمول دنیا قابل خواندن، بدون مشکل خواهند بود. 
فرمتهای فایلهای صوتی: 
WAV یکی از فرمتهای صوتی که کیفیت بالایی هم دارد و البته حجم زیادی هم اشغال می کند و در سیستم عامل ویندوز بکار می رود. نوع MIME این فرمت برابر است با audio/wav 
AU این فرمت متعلق به سیستمهای عامل UNIX, Linux است و خاصیت آن داشتن حجم کم و البته با کیفیت پایین تر، که نوع MIME این فرمت برابر است با audio/basic 
AIFF این فرمت هم متعلق به کامپیوترهای Macintosh است با کیفیت بالا و حجم بسیار بالا. نوع MIME آن برابر است با audio/aiff 
MIDI این فرمت با فرمتهای دیگر صوتی تفاوتهایی دارد. در این فرمت بجای ذخیره شدن فرکانس صدا، آهنگ صدا یا همان نت های موسیقی را ذخیره و پخش می کند. بزرگترین مزیت آن حجم بسیار پایین و عیب آن، پخش آهنگ بدون گفتار است. نوع MIME این فرمت audio/midi است. 
کارهایی که در طراحی وب سایت باید از آن خودداری کنید 
استفاده از تصاویر گرافیکی با حجم زیاد 
استفاده از تصاویر گرافیکی با حجم فوق العاده کم و تعداد بالا 
استفده از تعداد زیادی فایلهای فلش انیمیشن 
برچسبهای چشمک زن و مانند آن 
نشانه ها و لینکهایی در سایت که به آنچه وجود ندارد و در حال ساخت است اشاره می کند. 
انتخاب رنگ نا مناسب 
اشکالات املایی و دستوری 
متنهای خیلی کوتاه 
متنهای خیلی بلند 
صداهایی که به طور اتوماتیک در هنگام ورود بازدیدکننده به صورت خودکار اجرا می شوند 
لینکهای شکسته (لینکهایی که به هیچ صفحه عکس یا فایلی ختم نمی شوند. ) 
فضاهای خالی خیلی زیاد بین قسمتهای مختلف 
فضاهای خالی خیلی کوچک بین قسمتهای مختلف 
استفاده از اختصارات بی مورد در جمله مثلاً u برای you 
فریمهایی که به طور افقی یک تکه از صفحه را اشغال می کنند. 
یک صفحه طولانی بدون پاراگرافهای لازم 
تعداد زیادی banner های تبلیغاتی 
سرعت پایین هاست یا (میزبان وب شما ) یا صفحه طولانی و حجیم

۴۲ نکته مهم طراحی سایت

در امریکا خریداران سایت ها یا وبلاگها عوامل و فاکتورهای زیاد و متفاوتی را در نظر میگیرند. درین نوشتار ۴۲ نکته مهم توضیح داده میشوند. وبلاگها/ سایت های قدیمی تر - یعنیestablished ها- قیمت بیشتری دارند و در رتبه بندی گوگل - یعنی گوگل رنک- با ارزشترند و قیمت شان معمولا ۱۰-۱۲ برابر درامد ماهانه شان است.. مثلا اگر درامد ماهانه وبلاگ شما (از آگهی هایش) بفرض ۱۰۰$ است قیمتش بین ۱۰۰۰$ تا ۱۲۰۰$ است. ولی یک وبلاگ یا سایت تازه و جدید که فقط چند ماه از عمرش میگذرد و درامدی کمتر دارد قیمتش بین ۳-۵ برابر درامد ماهانه اش است. وبلاگهای پرخواننده و فعال حتی تا ۱۵ برابر درامد ماهانه شان هم به فروش رفته اند. البته درآمد ماهانه همیشه ملاک نیست: بعضی از خریداران صرفا بخاطر دیزاین و یا زیبایی طراحی قالب وبلاگها هم حاضرند پول خوبی به شما بپردازند و محتوای وبلاگ برایشان مهم نیست . (ضمنا منظور از BEST OFFER یعنی مزایده و بهترین پیشنهاد)... حال به این نکات مهم می پردازیم:

• Domain Name : نام جالب یا منحصر بفرد بویژه اگر با محتوای وبلاگ هم هماهنگ باشد.

• Date Blog Established : قدمت تاسیس وبلاگ: مخصوصا در رتبه بندی گوگل بسیار موثر است.

• Google Page Rank : رتبه جهانی وبلاگ شما از یک تا ۱۰ . ( پیج رنک های از هفت به بالا بسیار کمیاب اند و سخت بدست می آیند و برای خریداران بسیار مهمند)

• SEOMoz.org Page strength : قدرت یا ضعف وبلاگ / سایت شما در موتورهای جستجوگر : تا چه اندازه مثلا در گوگل یا یاهو و غیره نام و ادرس شما نمایش و دیده میشود؟

• Technorati Ranking : تعداد دفعاتی که یک منبع ، وبلاگ یا سایت شما را مع��فی و لینک می دهد به دیگران.

• Alexa Ranking : آنالیز ترافیک وبلاگ یا سایت

• Yahoo / Google Top Keyword Search Results : کدام کلید واژه ها در گوگل و یاهو بیشتر به وبلاگ یا سایت شما سرازیر و معرفی میشوند؟

• Branding : ارزش و شهرت و محبوبیت نام وبلاگ/ سایت شما.

• Transferable Revenue from Ads : میزان درامد ماهانه وبلاگ/ سایت شما همراه با جزییات قراردادهای مالی آن با صاحبان آگهی ها

• Web Traffic Statistics : آمار میانگین روزانه/هفتگی/ماهانه و غیره بازدیدکنندگانتان.

• Recent Traffic Spikes : دلایل و آماری از ترافیک های شلوغ و غیر منتظره بازدیدکنندگان از وبلاگ یا سایت شما بخاطر مثلا معرفی یا لینک به شما از سوی سایت های معروفی چون Digg, Slashdot, Wired, Engadget , و غیره.

• Consistent Return Traffic Levels : چه تعداد از بازدیدکنندگان تان مشتری و خواننده دایمی هستند؟

• Feed and Feed Subscriber Statistics : میانگین آماری و چگونگی تعداد و کیفیت مشترکان دایمی وبلاگ / سایت شما از طریق فید (دریافت مثلا ایمیلی و غیره مطالب تان) و اینکه آیا فیدهای مطالب وبلاگ شما طبقه بندی شده هست یا نه؟

• Unique Visitors Statistics ( آمار ویزیتورهای جدید)

• Market Specific Content Description : اینکه آیا محتوای وبلاگ/ سایت شما برای تخصص یا صنعت یا مخاطبان مشخص و ویژه ای نوشته میشوند یا نه؟

• Number of Posts/Articles : تعداد مطالب مندرج در وبلاگ/ سایت

• Number of Comments : تعداد نظرات بازدیدکنندگانش

• Demographics : چه نوع آدمهایی با چه میانگین سنی به وبلاگ/ سایت شما مراجعه می کنند و ایا دایمی هستند و چرا (یعنی بدنبال چی هستند؟)

• Google Inbound Links : آماری از لینکهایی که از سایر سایت ها به وبلاگ شما داده میشود.

• Incoming Link Sources : اینکه بیشتر لینکها به شما از کجاها و کدام سایت ها می آید?

• Inclusion in Blogging Networks and Social Bookmarking Networks : : ایا سایت /وبلاگ تان عضو شبکه های وبلاگی دیگری هم هست و آیا این عضویت هم قابل خرید برای خریدار هست یا نه?

• Email Lists/Subscribers : ایا وبلاگ/ سایت شما دارای اعضا و مشترکین ایمیلی هم هست یا نه؟ و ایا قابل خریدند یا نه?

• Newsletters : آیا وبلاگ/ سایت شما خبرنامه هم دارد؟. و آیا مشترکین آن خبرنامه هم قابل فروشند؟. هر چند وقت یکبار این خبرنامه منتشر میشه و محتوایش چیست؟

• Forum Included : آیا اتاق گفتگو و چت روم هم در وبلاگ/ سایت تان دارید؟. و آماری از آنها.

• Press Coverage : آیا شده که سایر رسانه ها و خبرگزاریها از محتوای وبلاگ/ سایت تان استفاده و به شما لینک داده باشند؟

• Events Associated With the Blog : آیا وبلاگ/ سایت شما هر از چند گاهی مراسم و میتینگی هم برگزار می کند؟

• Sponsorships : آیا وبلاگ/ سایت تان مراسمی یا برنامه ای را تابحال اسپانسر کرده؟ و یا از طرف دیگران اسپانسر شده؟

• Inventory of Assets : آیا دارایی های این وبلاگ/ سایت ( یعنی مثلا کدهای ویژه، کپی رایت دیزاین قالب و غیره اش و یا هر سورس کد و چت روم و فتوبلاگ و تصاویر و نقاشی و شعرهایش مثلا ) قابل فروش و واگذاری هستند یا نه؟

• Inventory of Intellectual Property : آیا لایسنس ها کپی رایت ها و خلاصه زحمات مادی-معنوی که برای این سایت /وبلاگ کشیده اید هم قابل فروشند؟ و شرایطشان چیست؟

• Host Server Agreement Transferable : آیا قراردادهایتان با شرکتی که هوست (میزبان) سایت تان است هم قابل واگذاری به فروشنده هست؟.

• Syndication Rights and Agreements : آیا مطالب و طرحهای وبلاگ/ سایت شما در سایر رسانه ها و سایت ها هم بازتکثیر میشوند و آیا این حق هم قابل فروش است و چگونه؟.

• Your Participation After Sale : وضعیت ماندگاری یا ترک شما از وبلاگ بعد از فروش: اگر می مانید و همکاری می کنید شرایطتان چیست؟

• On-site Content Used and Referenced by Off-Sites : آیا مثلا عکسها و طرحها و محتوای سایت یا وبلاگتان را بر روی وب سایت های جداگانه ای قرار داده اید؟ اگر بله، وضعیت و قراردادهای آنها بعد از فروش وبلاگتان به چه صورت خواهد بود؟

• Unique Content : آیا محتوای وبلاگ/ سایت تان ساخته و پرداخته و محصول و تولید خودتانند یا اینکه فقط یکسری لینکهایی از سایر جاها و کپی - پیست هستند؟

• Current State of the Blog : آیا مطالب تان به روز و تازه اند یا اینکه قدیمی و فقط هر از چندگاهی به روز میشوند؟

• Posting Frequency : آیا روزهای بخصوصی مطالب جدید اضافه می کنید یا مثلا ایا ویزیتورهایتان میدانند که شما چه روزهایی به روز می کنید؟..

• Content Freshness : ایا مطالب شما جذاب و تازه اند و تا مدتها قابل خواندن اند یا اینکه قدیمی و از دور خارج شده؟

• Competition : رقبای وبلاگ/ سایت شما چه تیپ سایت ها و ادمهایی اند و نحوه رقابت شما با انها و بلعکس چگونه است؟

• Blog Authors : این وبلاگ/ سایت شما چندتا نویسنده و مسئول داره و ایا اونها هم بعد از فروش به همکاریشان با سایت ادامه میدهند یا اینکه هرکدامشان برای کارهایشان یک قرارداد و کپی رایت جداگانه میخواهند؟

• Non-competition Agreement : آیا فروشنده وبلاگ/ سایت حاضر است کتبا امضا کرده و قول بدهد که بعد از فروش، هیچگونه سایت یا وبلاگ مشابهی را تا مثلا چند سال آینده در جایی دیگر نسازد و با خریدار جدید رقابت نکند ؟ یا نه؟

• Use of Inventory After Sale : آیا خریدار میتواند و یا اجازه دارد که از سورس کدها، طرحها، شعرها، قالبها، برنامه ها و خلاصه تمام دارایی این سایت /وبلاگ مجانا استفاده کند یا اینکه باید حق اشتراک و غیره جداگانه ای به شما (فروشنده) بپردازد؟

• Blocks or Blacklists : این یعنی نوعی گواهی عدم سو پیشینه برای وبلاگ / سایت ، یعنی مثلا آیا این وبلاگ قبلا از طرف رسانه یا سایت ی بعنوان مزاحم و spam در لیست سیاه و ممنوعیت قرار گرفته یا نه؟ اگر بله، چگونه و تحت چه شرایطی از آن لیست سیاه خارج شده؟.

اصول طراحی سایت

۱-Header در این قسمت بنر سایت شما به همراه لوگو و sLogon (شعار شرکت) قرار خواهد گرفت

۲-Navigation Bar لینک صفحات شما مانند : صفحه اصلی-خدمات-مشتریان-درباره-تماس و . . . قرار میگیرد
۳-Slide Bar در ابن قسمت هم میتواند لینک صفحات و تبلیغات کادر مخصوص Login و . . . قرار بگیرد
۴-Content Bar در این قسمت توضیحات مربوط به هر صفحه قرار میگیرد
۵-Footer اطالاعاتی در باره Copy Rights ، قوانین استفاده از سایت،شرکت طراح و . . . قرار میگیرد
نکته مهم : سایت با توجه به حجم اطلاعات میتواند دارای ۲ Navigation Bar باشد . اما اگر حجم صفحات و تعداد آنها کم میباشد از بین بخش ۲ و ۳ بهتر است ای یکی از آنها استفاده نمایید.یعنی Navigation Bar شما یا افقی باشد یا عمودی. بعد از مشخص شدن اینکه لایه بندی سایت شما به چه ترتیبی خواهد بود باید ۲ یا ۳ عدد قالب برای مشتری طراحی کنید. 
اهمیت صفحه تماس با ما در طراحی سایت 
فرم ارتباطی شما باید حداقل اطلاعات ضروری طراحی سایت مورد نیاز را داشته باشد. هرگز نباید صفحه ارتباط با ما را با اطلاعات بیش از اندازه و غیر ضروری پر کنید، هر چه ساده تر باشد بهتر است. اطلاعاتی را ارائه دهید که بازدیدکنندگان سایت به آن نیاز دارند و همه گزینه های ضروری را شامل شود. این امر تضمین می کند که صفحه تماس با ما در سایت شما به شکل کارآمدتر با مشتریان و بازدیدکنندگان ارتباط برقرار می کند.
موارد ذکر شده، شما را در امر طراحی سایت و همچنین ارتباط مناسب با بازدید کنندگان یاری می کند.